Rakennuksiin liittyvät tiedot puuttuvat väliaikaisesti Helsingin kaupunginmuseon Finna-palvelusta järjestelmämuutoksen johdosta. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa.

Haku

metrovaunu; M104-nokkavaunu

fyysinen kuvaus: Metrovaunu M104 on täysikokoinen ja aito käytöstä poistettu metrovaunu. Se on nokkavaunu, eli etummainen kahden vaunun parista (M104+M103) ja sisältää ohjaamon. Ulkoväritys on tumman oranssi. Ulkomuoto on hyvin pelkistetty ja edestä sitä hallitsee lähes koko leveydelle ulottuva tuulilasi. Vaunun sivuilla on molemmilla puolilla kahdeksan matkustamon ikkunaa ja pienempi ohjaamon ikkuna. Ikkunat ovat laminoitua turvalasia ja niitä ympäröi musta kumitiiviste. Oviaukkoja on kummallakin puolella kolme, kussakin metron seinän sisään avautuvat tuplaliukuovet. Ovien ja ikkunoiden lisäksi ulkopintaa rikkoo ainoastaan ovien avaamiseen liittyvät painikkeet tai ohjausluukut sekä takakulmien merkkivalot. Junasta on poistettu pyörät ennen museoon tuloa.

Matkustamossa on 33 kovaa penkkiä ja 65 matkustajapaikkaa. Penkit on pinnoitettu kovalla oranssilla muovilla, mahdollisesti melamiinilla. Penkkien sokkelit on peltiä ja niiden selkänojan päältä kaartuu teräksiset tukitangot kohti kattoa keskikäytävän varrella. Aulojen kohdalla kaartuvien tankojen keskelle on kiinnitetty turvalasilevyt, joihin on myöhemmin johdettu sähköt infotauluja varten. Lisäksi aulojen kohdalla on lattiasta kattoon ulottuvat pystytangot. Metron sisäseinät on maalattu vaalean punaruskeiksi. Lattia on pinnoitettu mustilla kumimatoilla, jotka on kiinnitetty alumiinilistoilla. Alakatto on vaaleanharmaaksi maalattua reikäpeltiä. Katon alaspäin kaartuvissa osissa on kiinteät valaisimet, joiden suojukset ovat strukturoitua kovaa muovia.

Aulojen ovien yläpuolella on infotarroja, jotka neuvovat, miten toimia hätätilanteissa, ja jotka näyttävät metroasemat vuoden 2017 tilanteessa; Ruoholahdesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen. Yksittäiset infotarrat kertovat tarkastusmaksusta 80 €.

Ohjaamossa on vasemmalla metronkuljettajan istuin ja kojelauta. Oikealla on samankaltainen oranssi muovipenkki kuin matkustamossa, mutta sen pintakuviointi on tiheämpi. Ohjaamon ulkopuolella kummassakin sivussa on ulkoneva sivupeili.

Matkustamon takaseinällä on kolme lukittavaa kaappia, jotka sisältävät valo- ja sulaketaulun, sähköjen hallintapaneeleja ja hätäpuhelimen.

Junien moottorit ovat oikosulkumoottoreita, joita ohjataan taajuusmuuttajalla eli nk. SAMI:lla (Strömberg Asynchronous Motor Inverter).

QR-koodi

Tämän aineiston tarjoaa

  • Helsingin kaupunginmuseo
Palvelussa näytettävät Helsingin kaupunginmuseon kuvat on lisensoitu ylläolevan lisenssin mukaisesti.

CC BY 4.0 -merkinnällä varustetut kuvat ovat vapaasti ladattavissa ja käytettävissä, kunhan mainitset kuvaajan/tekijän nimen (jos tiedossa) ja Helsingin kaupunginmuseon.

Kuvan käyttäjällä on vastuu tekijänoikeuksien ja yksityisyyden suojan kunnioittamisesta. Esimerkiksi henkilökuvien käyttö markkinoinnissa ja/tai mainonnassa on kielletty ilman kuvassa olevan henkilön suostumusta. Tarkemmat lisenssiehdot löytyvät Creative Commons -lisenssisivulta.

© Kuvasto -merkityt kuvat ovat tekijänoikeuden alaisia. Niitä voi selailla vapaasti, mutta kuvien kaikenlainen jatkokäyttö on kielletty ilman erikseen neuvoteltua lupaa. Nämä kuvat on julkaistu verkossa Kuvaston ja Museoliiton Taidekokoelmat verkossa -sopimuksen mukaisesti. Lisätietoja jatkokäytön ehdoista voit kysyä Kuvastosta ja Museoliitosta. Taidekokoelmat verkossa -sopimus.

metrovaunu; M104-nokkavaunu

Tallennettuna:
sulje

Vaikuta Finnan kehittämiseen ja vastaa kyselyyn!

Vastaajien kesken arvotaan 10 kpl Museokortteja.

Avaa kysely

Ei kiitos